وسواس فکری، نظرات، ایده‌ها و انگیزه‌هایی است که مرتبا به ذهن فرد هجوم می‌آورد‎. وسواس فکری، نظرات، ایده‌ها و انگیزه‌هایی است که مرتبا به ذهن فرد هجوم می‌آورد، فرد این افکار را آزاردهنده می‌داند اما قادر به کنترل آنها نیست. این افکار به طور مکرر و غیرارادی برای فرد اتفاق می‌افتد و باعث ناراحتی و اضطراب او می‌شود. اگر فرد در انجام کارهای روزمره خود نیز دچار وسواس شود و کاری را چندبار تکرار کند تا اضطراب خود را کاهش دهد، فرد دچار وسواس فکری، عملی شده است. علت:. 1- جنبه ارثی دارد. 2- استرس و به‌ ...

وسواس فکری



درمان وسواس فکری

وسواس فکری، نظرات، ایده‌ها و انگیزه‌هایی است که مرتبا به ذهن فرد هجوم می‌آورد‎

 

وسواس فکری، نظرات، ایده‌ها و انگیزه‌هایی است که مرتبا به ذهن فرد هجوم می‌آورد، فرد این افکار را آزاردهنده می‌داند اما قادر به کنترل آنها نیست...

 

این افکار به طور مکرر و غیرارادی برای فرد اتفاق می‌افتد و باعث ناراحتی و اضطراب او می‌شود.

 

اگر فرد در انجام کارهای روزمره خود نیز دچار وسواس شود و کاری را چندبار تکرار کند تا اضطراب خود را کاهش دهد، فرد دچار وسواس فکری، عملی شده است.

 

علت:

1- جنبه ارثی دارد

2- استرس و به‌هم خوردن تعادل هورمون‌های «نوروترانس میتر» مغز

 

علایم:

1- اهمیت زیاد به نظم و دقت و درستی

2- نیاز به اطمینان مجدد

3- سعی در تکرار (یا اجتناب از تکرار) یک عمل جهت رسیدن به خوشبختی

4- صرف زمان بسیار به فکر کردن

5- قرار دادن اشیاء به‌صورت قرینه

6- شستن مکرر دست‌ها

7- بی‌اشتهایی یا پراشتهایی عصبی

8- فرار از موقعیت‌هایی که می‌دانند دچار اضطراب می‌شوند. (قرار گرفتن در این حالت در طولانی مدت به بهبودشان کمک می‌کند)

9- ترس از ابتلا به بیماری‌هایی مثل ایدز و سرطان

10- ترس از افکار شیطانی

11- ترس از صدمه زدن به افراد خانواده یا دوستان

12- ترس از انجام کارهای غیراخلاقی و رفتاری خجالت‌آور

13- ترس از فراموش کردن کارها (بستن شیر گاز، قفل کردن درب و...)

 

راه های درمان وسواس فکری

درمان وسواس نیاز به صبر و حوصله و گذشت زمان دارد‎

 

تفاوت وسواس فکری و کمال‌گرایی

فرد کمال‌گرا: به دنبال پیشرفت در زمینه شغلی، تحصیلی و شخصی است.

فرد وسواسی: درگیر موضوعات پیش‌پا افتاده که به پیشرفت در زندگی مربوط نمی‌شود.

 

عواقب:

1- فرصت کافی برای رسیدگی به امور خانواده را از دست می‌دهند.

2- دوری از هر مکانی که در آنها ایجاد اضطراب می‌کند.

3- خانه‌نشین می‌شوند.

4- ایجاد حواس‌پرتی و عدم‌تمرکز حواس.

 

درمان

1- اختصاص زمان مشخص برای فکر کردن (مثلا هر روز ساعت 00/12 به مدت 30دقیقه)

هرگاه در زمانی غیر از زمان مشخص شده فکری به ذهنتان رسید، تابلوی ایست را تجسم کرده و به فکر خود پایان دهید.

2- مراجعه به درمانگر و آشنایی با شیوه‌های فکر کاهش اضطراب

3- درمان دارویی

 

باید توج�� داشته باشد که درمان وسواس نیاز به صبر و حوصله و گذشت زمان دارد.

 

منبع: موفقیت

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه