کارهایی وجود دارد که با انجام آن می توانید حس تنهایی خود را بهتر کنید‎. به جای منتظر ماندن برای تنها شدن و پیدا کردن حس تنهائی، لیستی از کارهایی که می توانید در زمان تنهایی انجام دهید را تهیه کنید. اولین قدم این است که قبل از تنها شدن، لیستی آماده کنید، زیرا در زمان تنها شدن، بعید است که فکری به ذهنتان برسد. آیا هر چند وقت یک بار، حس تنهایی به شما دست می دهد؟ تنهایی می تواند در زمان تنها شدن یا حتی زمانی که افراد در اطراف تان قرار دارند به سراغتان بیاید. مجرد بودن باعث ایجاد حس تنهایی در ش ...

كارهایی كه بايد هنگام احساس تنهایی انجام دهيد



احساس تنهایی

كارهايي وجود دارد كه با انجام آن مي توانيد حس تنهايي خود را بهتر كنيد‎

 

به جاي منتظر ماندن براي تنها شدن و پيدا كردن حس تنهائي، ليستي از كارهايي كه مي توانيد در زمان تنهايي انجام دهيد را تهيه كنيد. اولين قدم اين است كه قبل از تنها شدن، ليستي آماده كنيد، زيرا در زمان تنها شدن، بعيد است كه فكري به ذهنتان برسد.

 

آيا هر چند وقت یک بار، حس تنهايي به شما دست مي دهد؟ تنهايي مي تواند در زمان تنها شدن يا حتي زماني كه افراد در اطراف تان قرار دارند به سراغتان بيايد. مجرد بودن باعث ايجاد حس تنهايي در شما مي شود اما حتي اگر رابطه شادي داشته باشيد، احتمالا با مشكل حس تنهائي در بعضي از اوقات جنگيده ايد.

 

خوشبختانه، كارهايي وجود دارد كه با انجام آن مي توانيد حس تنهايي خود را بهتر كنيد. در ارتباط با اين موضوع، از تجارب كارشناسان استفاده كردیم تا بفهمیم كه آنها براي مبارزه با حس تنهائي چه توصيه اي مي كنند.

 

قبل از تنها شدن، براي خود ليستي از كارها را براي انجام تهيه كنيد. ليزا بهار، درمانگر ازدواج و خانواده گفت، به جاي منتظر ماندن براي تنها شدن و پيدا كردن حس تنهائي، او توصيه مي كند كه ليستي از كارهايي كه مي توانيد در زمان تنهايي انجام دهيد را تهيه كنيد. او گفت: «اولين قدم اين است كه قبل از تنها شدن، ليستي آماده كنيد، زيرا در زمان تنها شدن، بعيد است كه فكري به ذهنتان برسد.» پيشنهادات او شامل انجام فعاليت ها، كمك به ديگران و انجام كارهايي است كه باعث مي شود حس عاطفي بهتري پيدا كنيد.

 

او در مورد انجام فعاليت ها، توصيه كرد كه «حل معما، دوچرخه سواري، شنا، رفتن براي تماشاي حيوانات، موزه يا سفر يك روزه با اتوبوس به مكاني، مي تواند انجام شود». او در ارتباط با كمك كردن پيشنهاد داد كه «ليستي از كارهايي كه براي كمك به ديگران مي توانيد انجام دهيد تهيه كنيد. اين كارها لازم نيست كه كارهاي بزرگي باشند، شايد قدم زدن با همسايه، كمك كردن به افراد مسن تنها، يا سلام كردن به ميوه فروش مي تواند انجام شود. هدف، پرت كردن حواس شما در تنهايي است.»

 

در نهايت، بهار توصيه كرد براي افزايش عواطف و احساسات تان، مي توانيد «به موسيقي كه دوست داريد گوش دهيد و حس الهام بخشي از آن بگيريد، گاهي اوقات موسيقي با احساسات و زندگي پيوند مي خورد.» او گفت اين ليست را امتحان كنيد تا متوجه شويد كه انجام چه كاري برايتان كارساز است.

 

گوش دادن به داستان ها 

يك راه كلي براي پرت كردن حواستان، خواندن داستان يا گوش دادن به داستان ها است. جود تردر-ولف، كارمند اجتماعي يك كلينيك و روان درمانگر گروهي، توصيه كرد كه «به نوارهاي قصه اي گوش دهيد كه همانند داستان هاي واقعي از زندگي افراد توسط افراد نقل مي شوند.» او حتي گوش دادن به پادكست هاي "استوري كورپس" را توصيه كرد كه بنگاهي براي جمع آوري داستان زندگي مردم است. به عنوان نمونه، داستان هاي «خطر حشرات موزي». !و داستان Collider، را توصيه كرد كه فقط به عنوان چند نمونه از پادكست هاي شكفت انگيز زيادي است كه وجود دارد كه به اشتراك گذاري تجارب انساني را از چشم اندازهاي غني دقيق نشان مي دهد.

 

گوش دادن به داستان ها هم مزيت هاي ديگري دارد و باعث ايجاد حس مشترك با ديگران مي شود. تردر-ولف می گوید: «گوش دادن به داستان، يك راه ارتباط عاطفي و بدون خطر براي شريك شدن با حس ديگران، داشتن يك سفر عاطفي و به دست آوردن چشم انداز و درك از شرايط خودتان است. همچنين يك سرگرمي فوق العاده است.»

 

داوطلب شدن 

يكي از مهمترين كارهايي كه مي توانيد براي متوقف كردن حس تنهايي تان انجام دهيد، بخشيدن چيزي به ديگران با علاقه و داوطلبانه مي باشد. تردر-ولف گفت: «تنهايي مي تواند با تنها شدن دامن زده شود، انزوا و گوشه گيري را افزايش دهد و به تفكرات و احساسات منفي كه حس بيگانگي را افزايش مي دهند، دامن بزند. تنهائي مي تواند نياز به تلاش عاطفي زيادي داشته باشد، اما انجام كاري براي كمك به ديگران، مي تواند باعث كاهش حس تنهايي و از بين بردن چرخه منفي توليد كننده انزوا شود.» تحقيقات منتشر شده در مجله انگليسي آنلاين پزشكي نشان داد كه انجام كارهاي داوطلبانه باعث تقويت سلامت عاطفي به خصوص در بين افراد بعد از سن 40 سالگي و در سنين بالاتر مي شود، سالهايي كه عمدتا با تنهايي همراه است.

 

يك مربي زندگي به نام كلوديا ماتلز گفت كه اگر به دنبال مكاني براي انجام كارهاي داوطلبانه هستيد، «در مورد شرايط و مكان هايي فكر كنيد كه افراد ديگر حس تنهايي مي كنند مانند يتيم خانه ها، سازمان هاي حمايت از كودكان يا حتي مراكز تهيه غذا براي افراد گرسنه. زمان خود را وقف ديگران در اين مكان كنيد و خواهيد ديد كه چقدر سريع، حس ناخوشايند تنهايي شما از بين خواهد رفت.»

 

اريكا مك كاردي، يكي از مربيان برتر افزود، «راهي براي برقراري ارتباط با ديگران و با جهان پيدا كنيد. با كمك به افرادي كه بدبخت تر هستند، متوجه مي شويد كه توانايي ايجاد تفاوت داريد. بسياري از سازمان ها، فرصت هاي خدمت رساني براي افراد داوطلب دارند كه اين خدمات، به طور آنلاين در وب سايت هايشان فهرست شده است. اگر نمي توانيد مستقيما فرصتي را پيدا كنيد، سري به وب سايت هايي مانند volunteermatch.com بزنيد و اطلاعاتي به دست آوريد.»

  

چيزي بسازيد يا خلق كنيد 

انسان هميشه بعد از خلق يا ايجاد چيزي، حس بهتري پيدا مي كند، چه شعر يا نقاشي با آبرنگ باشد. عمل خلق و ايجاد مي تواند به رهايي شما از تنهايي نيز كمك كند. تردر-ولف در مصاحبه با ما، اين نكته را به اشتراك گذاشت كه: «چالش انگيزترين جنبه تنهايي مي تواند حس پوچي و عدم برقراري ارتباط با افراد ديگر به مدت طولاني يا نيروهاي بيرون ما باشد، اما برخي از اين مشكلات مي تواند با خلق چيزي از درون ما، حل شود و از بين رود.»

 

او در مورد ايده هاي خلاقانه پيشنهاد داد كه :«هر فعاليت خلاقانه مي تواند كمك كننده باشد- نويسندگي، نقاشي، سفالگري، مجسمه سازي، شعر سرايي، خوانندگي. زماني كه چيزي را مي سازيم، از يك فضاي خالي، صفحه خالي، و كامواي لمس نشده شروع مي كنيم، و تصميم مي گيريم كه چگونه آن فضاي خالي را پر كنيم، و جستجو مي كنيم كه اين تصميم و انتخاب، ما را كجا ببرد.»

 

زمانيكه چيزي مي سازيد، نفس و ضمير درون تان را لمس مي كنيد. تردر-ولف افزود: «يادگيري بيان كردن زندگي دروني مان بدين شيوه، بسيار مفيد است از آنجايي كه مهارت بيشتري به طور عملي به دست مي آوريم، پس اين كار نوعي تقويت خود مي باشد. و خلاقيت، تعامل زياد با مغز شناختي و عاطفي مان است.»

 

مبارزه با تنهایی

يك راه كلي براي پرت كردن حواستان، خواندن داستان يا گوش دادن به داستان ها است‎

 

تمرين مديتيشن 

آيا تاكنون مديتيشن انجام داده ايد؟ انجام اين كار به اندازه اي كه به نظر مي رسد ترسناك نيست و در واقع مي تواند در زمان تنها شدن تان به شما كمك كند. ماتلز پيشنهاد داد: «آرام بنشينيد و تمركز كنيد كه حس تنهايي شما در كجاي بدنتان خود را نشان مي دهد... آيا در سينه شما است؟ معده؟ گلو؟ زمانيكه بدن را مورد بررسي قرار مي دهيد...به حس درونتان توجه كنيد كه اين ناراحتي و ناخوشايندي تنهايي از كجا بوجود آمده است. وقتي محدوده اي كه از تنهايي رنج مي برد را شناسايي كرديد، در آن محدوده نفس بكشيد و انرژي آرامش بخشي به اين محدوده بفرستيد.»

 

ماتلز توصيه مي كند زمانيكه انرژي شفا دهنده را به اين محدوده فيزيكي كه حس تنهايي را نشان مي دهد، ارسال مي كنيد: «نشستن را ادامه دهيد. بدانيد كه همه افراد ديگر خارج از اين اتاق، همان حس تنهايي را دارند، پس نوري به بيرون از اين فضا ارسال كنيد به جايي كه افراد ديگر هم از اين حس رنج مي برند. حس كنيد كه گويي در حال شستشوي آنها در قلب تان با انرژي شفا بخش هستيد و نور را خالص كنيد و نشان دهيد كه همه ما به هم پيوند خورده ايم و با هم ارتباط داريم. خودتان را نيز به آنها اضافه كنيد. همه ما اين حس عميق تنهايي را احساس مي كنيم پس فقط به طور متفاوتي اين حس را در خود داريم.»

 

اين تمرين، بسيار شبيه گوش دادن به داستان است كه حس شما را به حس ديگران ارتباط مي دهد و به شما كمك خواهد كرد تا حس خود را به ديگران پيوند داده و با تنهايي ديگران احساس همدردي كنيد و انجام اين كار باعث مي شود تا كمتر حس تنهايي داشته باشيد.

  

بدنتان را حركت دهيد 

كار در بيرون يا حركت دادن بدنتان مي تواند به از بين بردن حس تنهايي تان كمك كند. مك كاردي در این باره می گوید: «زمانيكه حس تنهايي مي كنيم، ديگر زماني را صرف اين تفكر، در ذهن مان نكنيم كه چه حسي داريم. زمان هاي تنهايي اغلب با گوشه گيري و عدم فعاليت ارتباط دارند، در نتيجه با اين احساسات با تقويت حركت بدنتان مقابله كنيد. اندورفين طبيعي آزاد شده از طريق ورزش مي تواند به ايجاد حس بهتر در شما كمك كند و در طول انجام حركات فيزيكي، براي دور كردن ذهنتان از تنهايي، تمركز لازم است.»

 

مي توانيد به باشگاه ورزشي برويد، در منزلتان كمي برقصيد، به پياده روي برويد، يوگا انجام دهيد يا بدنتان را به هر طريقي كه حس مي كنيد، حال شما را بهتر مي كند حركت دهيد. زمانيكه حركت مي كنيد، حس از بين رفتن تنهايي را پيدا خواهيد كرد.

 

براي شركت در يك كلاس ثبت نام كنيد 

به جاي انجام يوگا و رقص به تنهايي، در عوض مي توانيد در يكي از اين كلاس هاي گروهي شركت كنيد. كلاس، مكاني عالي براي ملاقات افراد با علايق مشابه با سليقه شما است. اين كار باعث بيرون كشاندن شما از خانه و خلاص كردن تان از حس تنهايي خواهد شد.

 

مك كاردي گفت: «در يك كلاس شركت كنيد-هر كلاسي. آيا دوست نداريد به جايي برويد كه مي توانيد افرادي را ملاقات كنيد كه كارهايي كه شما دوست داريد، آنها هم دوست دارند؟ بهتر است تا در كلاسي شركت كنيد كه از آن لذت مي بريد يا چيزي كه هميشه مي خواستيد تا ياد بگيريد، پس خود را در محيطي خواهيد يافت كه اين افراد داراي سليقه مشابه با شما در آن جمع هستند.»

 

تردر-ولف به طور ويژه به رفتن به كلاس توصيه كرد و پيشنهاد داد كه: «كلاس هاي بداهه گويي، واقعا كلاس هاي جديدي هستند و راهي براي توسعه مهارت هاي بيشتر درون افراد و به دست آوردن اعتماد به نفس هستند درحاليكه سرگرمي زيادي هم دارند.» حتما نيازي نيست كه اين كلاس ها، كلاس هاي همراه با فعاليت شديد يا بهبود دهنده باشند. آيا مجسمه سازي دوست داريد؟ نويسندگي؟ از هر كاري كه لذت مي بريد، احتمالا كلاسي براي آن وجود دارد. از خانه خارج شويد و همين امروز در يك كلاس ثبت نام كنيد.

 

زنگ زدن به يكي از دوستان يا عضو خانواده 

من هر وقت حس تنهايي مي كنم، تلفن را برمي دارم و به بهترين دوستم، دنيل زنگ مي زنم. مهم نيست كه چقدر حال من بد است، مي دانم كه با چند دقيقه صحبت كردن، از اين حس خلاص مي شوم. با اين كه ممكن است خودم، گوشه گيري و انزوا را دوست داشته باشم، اما در عوض به دوستم زنگ مي زنم زيرا مي دانم اين كار، حال مرا بهتر مي كند. آيا كسي را داريد تا در زمان حس تنهايي به او زنگ بزنيد؟

 

دكتر ويات فيشر، كه دكتراي روان شناسي باليني دارد می گوید: «شما مي توانيد از طريق رسانه هاي اجتماعي يا حتي بهتر از آن، از طريق تلفن يا ملاقات دوستان يا خانواده، با ديگران ارتباط برقرار كنيد. زمانيكه حس تنهايي داريم علت اين حس، اين است كه تنشه برقراري ارتباط هستيم. در نتيجه، انجام كاري كه حس برقراري ارتباط را در شما ايجاد كند، به رفع اين مشكل پاسخ مي دهد.»

 

اقدام براي درمان 

هر كس گاهي اوقات حس تنهايي پيدا مي كند، اما اگر متوجه شديد كه همواره حس تنهايي پيدا مي كنيد، زمان آن رسيده كه به دنبال كمك خارجي باشيد. دكتر فيشر در این مورد می گوید: « اگر فردي، الگويي مزمن از حس تنهايي داشته باشد، بايد براي تشخيص منشا و الگوها به درمانگر مراجعه كند. مثلا، شايد اين افراد دلبستگي و ارتباط نزديك با والدين شان در طول بزرگ شدن شان نداشته باشند، پس هيچگاه نياموخته اند كه چگونه به ديگران نزديك شوند. در نتيجه، لازم است تا روابطي ايجاد كنند كه باعث رضايت آن ها از تنها نماندن شود.»

  

تردر-ولف موافق اين گفته است. او می گوید: «اگر افراد، اكثر وقت شان حس تنهايي داشته باشند، مي تواند نشانه موردي جدي تر باشد كه نياز به مداخله بيشتر دارد. تنهايي مي تواند تجربه افرادي باشد حس افسردگي، دور بودن يا عدم ارتباط با دنياي اجتماعي دارند.»

 

درمان در صورتي مي تواند كمك كننده باشد كه شما حس تنهايي را در ارتباط با افسردگي يا اضطراب اجتماعي تجربه كرده باشيد. تردر-ولف افزود: «با درمان؛ حس تنهايي كه با افسردگي همراه است مي تواند تا حد زيادي از بين رود. گاهي اوقات تنهايي، نتيجه اضطراب اجتماعي، خجالت، يا نداشتن مهارت براي هدايت شرايط اجتماعي است. درمان فردي يا طي كردن يك روند مشابه كه به درك ريشه هاي مشكل كمك كند مي تواند بسيار مفيد باشد.»

 

بدانيد كه اين حس زودگذر است 

ممكن است اكنون حس تنهايي كنيد. بدانيد كه حس تنهايي، كاملا عادي است و مي گذرد. برخي از كارهاي پيشنهاد شده توسط كارشناسان را انجام دهيد مثلا به كلاسي برويد، كاري خلاقانه انجام دهيد، بدنتان را حركت دهيد يا به دوستتان زنگ بزنيد. پس لبخند بزنيد و بدانيد كه حس تنهايي تان از بين خواهد رفت و خيلي زود، حس بهتري خواهيد داشت.

 

منبع: برترینها

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه